Nuoriso tarvitsee esikuvia
Netti-Suomenmaassa on kyselty mitä alkiolaisuus tässä ajassa voisi merkitä. Muutama kommentti:
- Selaillessani kirjastossa Alkion historiaa huomasin hänen saaneen kovasti vaikutteita Snellmanilta, ilmeisesti myös Topeliukselta ym., mikä näkyy raamatullisina äänenpainoina hänen teksteissään. Omaa päätäni käänsi ehkä enemmän Snellmanin aikalaisen Strindbergin herja Palkkapiian pojassaan: Ei voi olla olemassa ruotsalaista filosofiaa, koska se merkitsisi irtaantumista mannermaisesta emäpuusta, joka vain heittelee siemeniään pohjolan karuun maaperään.
- Jos olisin Alkio, kysyisin vaikkapa kuinka monta tarvitaan menestyvässä yhteisössä ajattelemaan, eli onko demokratia sittenkään ihmiskunnan kehittynein hallintomuoto? Pankinjohtaja, joka runsas vuosikymmen sitten oli vielä virkamiehen poika, uhkaa Erkon asemaa maan rikkaimpana (mutta eihän me olla Venäjällä, jossa tällaisia julkisuudessa kysellään!)
- Kysyisin myös eikö köyhän asia olekin sama kuin ihmisen asia? Ja aatteennälkä tiedonjanoa, koska jokainen on filosofi?
- Aprikoisin myös haluavatko nuoret varttua rumien naisten hallitsemassa vähemmistöjen paratiisissa, jollaista muuan ranskalainen filosofi pitää pahimpana kuviteltavista olevista yhteiskuntamalleista, koska siellä palkitaan pikemmin halujen kuin kykyjen mukaan.
- Ihmettelisin ääneen miten HS uskalsi ensimmäisenä vetää yli pääsivunsa, että 40-vuoden takainen Bodomin murha on selvitetty: murhaaja on Nils Gustavsson! (Mistä sellainen vakaumus rikospoliisissa ja toimituksessa oli syntynyt? Valtakunnansyyttäjän viraston asiamiehiä on irrotettu poliisin tueksi Bodom-juttuun kaksin kappalein varmistamaan että kaikki seikat syyteharkintaa varten tutkitaan. Kukaan ei ole turvassa, mitään ei jää piiloon. MTV3 nettiuutisoi viime viikolla rajamiesten vaatineen Joensuussa kokoontuneessa Itämerenalueen pappiskokouksessa pappeja rikkomaan vaitiolovelvollisuutensa, jotta ihmiskaupat estetään).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti