Meidän perinteemme ”uusi” ei siis ole jotain sellaista, mitä maailmassa ei ole milloinkaan ennen tavattu, vaan ”konfiguraatio”, sinänsä olemassa olevien ilmiöiden ja voimien toisenlainen, aikaisemmasta poikkeava ja yllättävä yhteen liittäminen. (Kemppinen)
Uutta rationaalista "järki voittaa" ihmistä yritettiin luoda etenkin idässä, mutta monien arvioiden mukaan myös lännessä. Lopulta molemmissa katastrofaalisin tuloksin.
Osoituksena paluusta läntisen ajattelun juurille on ilmeisesti jokaisessa vähänkään isommassa Italian kaupungissa ainakin yksi katu nimetty Antonio Gramscille, googlen mukaan mm. Assisin läheisessä Bastiassa ja Perugiassa Umbrian maakunnassa, samoin kuin Pisassa Toscanan maakunnassa.
Gramscin "kulttuurihegemonia" -käsitettä soveltaen paikallisesta kinkkukulttuuristaan ylpeät parmalaisetkin ystävällisesti hymyilevät Rooman keskusvallan pikkutarkalle touhotukselle, ja epäilemättä nauraisivat myös suomalaiselle tosikkoudelle kumarrella Helsingin herroille.
-------------------
Haravakoneen raksutuksen ja viikatteen suhahduksen ohella muistan tuoksut ja hajut! Kukkivan pihlajan ja lannan levityksen.
On sellainenkin tulkinta että yhteiskuntia pitäisi kehittää ensisijassa maahansa sitoutuneiden ihmisten turvallisuusehdoilla. Ettei raivokkaasti puolustautuvan Rokan, tai sipoolaisten, tarvitsisi enää pelätä omansa puolesta. Toisaalla on sitten johtaviakin poliitikkoja jotka väittävät olevansa kotoisin kaikkialta -eivätkä siis ole mistään?
Pikemmin tarkoitan jonkinlaista paikallishenkeä kuin Marxin vihaamaa maanomistusta uuden ajattelun perustaksi. Kauhavalaisuus, tai ahvenanmaalaisuus, mahdollistaa myös paikalliset virkamiehet. Tosin jotkut jaksavat räksyttää maakuntien satraapeista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti